Подкрепа на когнитивното здраве

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
когнитивно здраве

В допълнение към когнитивните тренировки, лечебните растения и хранителните вещества също допринасят за поддържане на ума ни в отлична форма.

Както знаем, вероятността за достигане на дълбока старост в наши дни е доста по-висока от преди. Разбира се бихме искали да постигнем това с възможно най-доброто физическо и психическо здраве.

Най-добрата профилактика е здравословният начин на живот, който включва балансирана диета, много упражнения, избягване на вредното никотиново влияние, както и консумацията на алкохол. Докато много хора приемат физическите упражнения за даденост, когнитивното здраве изисква непрекъснато използване на ума. Редовното мозъчно обучение, като например под формата на четене, настолни игри, кръстословици и т.н. е особено важно в зряла възраст над 65 години.

Тези профилактични мерки трябва да се вземат наистина на сериозно, преди да се появят първите симптоми на деменция, като влошаване на краткосрочната памет, езикови нарушения, повишена умора, депресия или затруднена концентрация. Съдовото здраве също е от решаващо значение, а болести като атеросклероза, хиперхолестеролемия, хипертония и захарен диабет не бива да се пренебрегват, тъй като са рискови за съдовата деменция.

Гинко билоба, Жен шен и Куркума

Етанолнните екстракти от гинко билоба имат централен и периферен ефект върху кръвообръщението, намаляват агрегацията на тромбоцитите и подобряват реологичните свойства на кръвта. Биологично активните вещества, отговарящи за ефекта – флавоноиди и гинколиди, се намират главно в листната част на гинко билобата. Препаратите от гинко за подходящи за поддържащо лечение или профилактика при Алцхаймер и съдова деменция.

Препоръчителната доза е 80 до 160 мг сух екстракт на ден, разделена на две отделни дози. Не бива да се забравя и въможното взаимодействие с антиагреганти.

Жен-шенът е известен като адаптоген и се използва главно при състояния на изтощение и преумора, както и при повишена чувствителност към инфекции. В доза от 200 до 400 мг воден или алкохолен екстракт подобрява когнитивните функции.

Друго лечебно растение, което оказва благоприятно влияние върху паметта, като забавя невродегенеративните процеси, е куркумата.

Важни хранителни вещества:

  • Аминокиселините и техните предшественици са от съществено значение за мозъчната функция. Те включват например невротрансмитерите: глутаминова и аспарагинова киселина. Като предшественик на азотния оксид, аргининът е от важно значение за съдовото здраве. Тирозинът и неговия предшественик фенилаланина са необходими за ендогенния синтез на катехоламини.
  • Фосфолипидите – фосфатидилхолин и фосфатидилсерин са също основни градивни елементи. Полуесенциалният холин е предшественик на невротрасмитера ацетилхолин, чийто дефицит е пряко свързан с някои форми на деменция.
  • Витамините от група В са важни за различни метаболитни процеси в организма, а оттам и за синтеза на невротрансмитери. Човешкият организъм има повишена нужда от тези витамини, особено ако е подложен на голямо психическо натоварване или стрес. Витамините В6, В12 и фолиева киселина, осигуряват физиологичното разграждане на хомоцистеина. Повишеното ниво на хомоцистеина се счита като възможен рисков фактор за болестта на Алцхаймер.
  • От групата на дълговерижните омега – 3 мастни киселини, докозахексановата киселина (DHА), която се среща главно в студеноводните риби като херинга, скумрия и сьомга, е важна за поддържанетна мозъчната функция.

АВТОР

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ