Средиземноморската диета, като метод за поддържането на мозъчната дейност

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
средиземноморска диета омега 3

Според редица проучвания средиземноморската диета има свойството да противодейства на когнитивния спад. Съществуват и данни за заместването на наситените мазнини с ненаситени и за намаляване на наднорменото тегло и за витамините от група В, които понижават нивото на хомоцистеина.

Основните рисковите фактори за поява на деменция в зряла възраст са васкуларните заболявания и заболявания като хипертония, диабет, хиперлипидемия и затлъстяване.

Съществуват и няколко хранителни навика, които може да бъдат полезни при профилактиката и лечението на тези заболявания, както и да имат протективен ефект срещу деменцията. Една от основните насоки е поддържането на здравословно тегло и балансираното хранене, като тук иде реч за средиземноморската диета.

След задълбочен преглед на 18 проучвания от 2016 година се стига до заключението, че средиземноморксия тип диета оказва благоприятен ефект върху паметта и езиковите умения. В тези проучвания тя успява да понижи нивото на хомоцистеина, който пък от своя страна е рисков фактор за свързания с възрастта когнитивен спад. Освен това нито рафинираната захар, нито холестеролът или транс- мазнините  се срещат в средиземноморската диета.

В ‘’Chicago Health and Aging Project – CHAPS‘‘  едно продължително проучване с 6158 участника, бива установено, че честотата на деменцията се понижава при хора, спазващи средиземноморския тип диета.

Негативното влияние на наситените мазнини

Наситените мастни киселини предизвикват редица възпалителни процеси в микроглията, настъпва локално цитокиново производство и хипоталамусът бива засегнат, а резултатът е апоптоза на невроните. А що се отнася до затлъстяването, системното възпаление на нервите, предизвикано от натрупване и активиране на макрофаги, вероятно ще има отрицателно въздействие. Проучването сочи, че някои от следните вещества в храната оказват положително въздействие върху мозъчните показатели:

  • Какаовите флавоноиди – Подобряват притока на кръв в средната церебрална артерия
  • Магнезий и витамин D – допринасят за забавянето на когнитивния спад
  • Омега 3 мастни киселини – Дефицитът в хипокампуса, в кората и в малкия мозък е доста по-изразен при пациенти, страдащи от Алцхаймер, отколкото при здрави хора. Проучването установява намаляване на когнитивния спад при недементирани възрастни хора.
  • Комбинацията от Витамин В6, В12 и фолиева киселина забавя когнитивния спад посредством намаляване на нивата на хомоцистеина.

Освен това на оскидативния стрес трябва да се противодейства с голям набор от антиоксиданти, тъй като мозъкът е особено чувствителен  на окислително въздействие поради ниското ниво на антиоксидантни системи в него.

Аминокиселините също играят съществена роля в поддържането на когнитивния тонус, като редица от тях се използват за синтеза на невротрансмитери и невромодулатори в мозъка. Освен това, протеиногенните аминокиселини, като аргинин и аспарагинова киселина са от изключително значение  за поддържане ефективността и способността за концентрация.

АВТОР

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ